Adaptare.dk | Værktøj | Favoritværktøj 3 – Interessentanalyse

Favoritværktøj 3 – Interessentanalyse

24. apr, 2016

Projekter er til for ‘nogen’, de udføres af ‘nogen’, og de påvirker ‘nogen’. ‘Nogen’ er afgørende for projektets succes.

Vi skal have styr på de ‘nogen’. Se her, hvordan jeg arbejder med interessenter i dette eksempel på en interessentanalyse. 

Mine 5 favoritter

Jeg har lovet dig mine 5 favoritværktøjer som fundament for projektsucces. Værktøjer og tips, som du kan bruge uanset projekttype, branche og projektmodel.

I dag får du en interessentanalyse – god fornøjelse 🙂

Håber du vil lade mig vide, om værktøjet også giver værdi for dig!

De 5 andre favoritter finder du her:  Favorit 1 / Favorit 2 / Favorit 4 Favorit 5 / Favorit Ekstra

Hvorfor skal man lave en interessentanalyse? 

Interessentanalysen er et af de mest undervurderede projektværktøjer. Desværre!

En interessentanalyse er den sikre vej til at håndtere alle de forskelligartede interesser, der er i forhold til dit projekt. Kun gennem struktureret tilgang, overblik og opfølgning kan du være sikker på at få alle med.

Og én af de ‘alle’ kunne jo reelt være nøglen til successen for dit projekt!

Interessentanalysen danner grundlag for mange vigtige beslutninger i dit projekt såsom organisering, projektproces, risikofaktorer mv.

/ Læs om løft hele projektkulturen og for at blive en attraktiv arbejdsplads!

Hvornår skal man lave en interessentanalyse? 

Allerede fra vi tænker på projektet første gang, skal vi overveje, hvem interessenterne er og interessentanalysen er således et af de første værktøjer, vi hiver op af værktøjskassen.

Tendensen er desværre, at vi håndterer interessenterne i hovedet – også når der er mange.

Men det er tungt at jonglere med de mange aktører, involverede, interesserede uden nogen form for dokumentation og mulighed for at se, om håndteringen af den enkelte interessent skrider planmæssigt frem.

En Interessentanalyse udarbejdes derfor ikke kun én gang. Den er et dynamisk værktøj, som vi løbende tager frem og revurderer og følger op på – vi arbejder altså aktivt med interessenterne. Dette gælder såvel for agile processer som for traditionelle stage-gate modeller.Indhold

En interessentanalyse kan se ud på mange måder. I videoen nedenfor giver jeg dig mit bud på hvordan indholdet kan være.

Det afgørende er – som i så mange af livets andre sammenhænge – at se projektet fra alle sider, og så herefter vurdere hvordan vi vil håndtere det, ‘vi ser’.

Så uanset hvordan vi vælger at arbejde aktivt med vores interessenter, så er min anbefaling at arbejde med begge disse perspektiveringer for alle interessenter: 

  • Sæt dig i interessentens sted; overvej svar på spørgsmålet ‘what’s in it for me?’ hvor ‘me’ er den pågældende interessent. Beskriv også hvad interessenten fx forventer af projektet. Hvornår vil interessenten fx erklære projektet en succes? Forventer interessenten at blive inddraget? At kunne træffe beslutninger?
  • Betragt derefter interessenten fra projektets – dit – perspektiv; hvor vigtig er vedkommende fx for, at du kan komme i mål? Både i forhold til produkt og effekt!

Hvem

Det er dig som projektleder, der er ansvarlig for at udarbejde interessentanalysen – og for, at der arbejdes aktivt med den gennem hele projektets levetid.

Men det er klart, at det vil være en rigtig god idé at inddrage – som minimum – din projektgruppe i arbejdet. Sammen kan I identificere mange flere interessenter end én projektleder kan selv – og I vil langt bedre kunne kvalificere og vurdere de enkelte interessenter.

Eventuelt er du/I nødt til undervejs, at inddrage interessenter i arbejdet, som ikke er en del af projektgruppen.

/ Læs her om et godt eksempel på en projektopstart, hvor alle interessenter tænkes ind helt fra start…

Lidt hjælp til identificering af interessenterne

Brug evt. disse spørgsmål, når I skal finde frem til interessenterne i dit projekt:

    1. Hvem har bestilt projektet?
    2. Hvem betaler for projektet?
    3. Hvem skal bruge projektets produkt eller leverance?
    4. Hvem skal acceptere eller godkende resultatet?
    5. Hvem berøres, bemærker, generes, lider afsavn, får udbytte, får ændrede forhold pga projektet?
    6. Hvem leverer indsats, viden, kunnen og ressourcer?
    7. Osv.

Måske vil du læse flere blogindlæg?

Værktøj

Favoritværktøj 4 – Risikoanalyse

Med en risikoanalyse er du altid ét (eller flere) skridt foran i dit projekt! Der er ikke noget bedre end den ro i maven, det giver at ha´tænkt sit projekt godt i gennem, spottet potentielle farer og vurderet hvordan de kan håndteres! Mine 5 favoritter Jeg har lovet…

Værktøj

Favoritværktøj 5 – Motivation

Vi arbejder bedst og mest effektivt, når vi er motiverede. Derfor er motivation i projektet afgørende for fremdrift og gode resultater. Det er dig som projektleder, der har ansvaret! Mine 5 favoritter Jeg har lovet dig mine 5 yndlingsværktøjer som fundament for…

Lad os starte uforpligtende

Afsæt for samarbejde

Ethvert samarbejde baserer sig på tillid

Den opnår vi gennem dialog. Kontakt os, og vi tager os god tid forud for et evt. samarbejde til at forstå dine udfordringer og den effekt, du ønsker at opnå.

Ring på:

Skriv på:

Nyt om projekter - direkte til dig?

Så modtager du Adaptare.dks nyhedsbrev om den sunde projektkultur